Nieuws

12-07-2016

Tips voor autohuur in het buitenland

Het huren van een auto of camper in het buitenland is een ontspannende manier van reizen. Het geeft u veel bewegingsvrijheid om te gaan en staan waar u wilt. Maar wat als u schade veroorzaakt? Of als er buiten uw schuld iets met het voertuig gebeurt? Autoverhuurbedrijven kunnen er hun eigen regels op nahouden. En dan kunt u als reiziger voor onaangename verrassingen komen te staan. Waar moet u op letten als u een auto gaat huren? In dit bericht vindt u enkele handige tips.

Huur vanuit Nederland
Lokaal een auto huren is vaak goedkoper dan in Nederland, maar de taal kan een barrière vormen voor het maken van goede afspraken. Ook komt het voor dat medewerkers van het verhuurbedrijf u diverse extra verzekeringen proberen te verkopen. Verzekeringen die u vaak helemaal niet nodig heeft. Bovendien zijn belangrijke huurvoorwaarden vaak in het Engels. Weet u dan wel waarvoor u verzekerd bent?

Tip:
Wij adviseren om een auto vanuit Nederland te huren. U weet dan zeker dat de auto beschikbaar is tijdens uw vakantie. Ook heeft u de mogelijkheid om de voorwaarden van verschillende aanbieders goed te lezen en te vergelijken.

Geen eigen risico
Als u in het buitenland met een huurauto rijdt, dan loopt u meer risico’s dan in Nederland. Een andere auto, druk verkeer en slechte wegen. Een schade is zo veroorzaakt. En natuurlijk kan er ook buiten uw schuld iets gebeuren. Bijvoorbeeld een lekke band of nog erger: de auto wordt gestolen. Een goede verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid, schade en diefstal is daarom onmisbaar. Maar daar zit vaak een hoog eigen risico op. Voor een auto is dit al snel € 500,- en voor een camper € 1.000,-.

Schades
Het komt voor dat huurders achteraf een rekening gepresenteerd krijgen van schades die zij niet veroorzaakt hebben. Denk bijvoorbeeld aan kleine deukjes en krasjes of schoonmaakkosten voor de binnenkant van de auto.

Tip:
Bij het ophalen en terugbrengen van de huurauto is het aan te raden om te controleren of deze in orde is. Noteer aanwezige schades en controleer of alles werkt. Heeft de auto (kleine) schades? Leg deze dan vast op foto of video (mét datum) en laat de schades aantekenen op het huurcontract bij het ophalen van de auto. Lever de auto bij voorkeur ook binnen kantooruren in en laat het formulier ondertekenen door een medewerker van het verhuurbedrijf. Hiermee voorkomt u dat u achteraf aansprakelijk wordt gesteld voor schades die u niet veroorzaakt hebt.

Bewijs van de kosten
Voor autohuur is bijna altijd een creditcard nodig. Reizigers machtigen daarmee de verhuurder om op hun rekening een reservering te maken voor de borg, brandstofkosten, verkeersboetes en een eventueel eigen risico. Maar niets is vervelender dan bij thuiskomt een flinke rekening te ontvangen, voor kosten die je als reiziger niet hebt gemaakt.

Tip:
Vraag bij het inleveren van de huurauto altijd om een bewijs van de kosten. Dat voorkomt discussies achteraf. Daarnaast is het belangrijk om bij thuiskomst de creditcard afschrijvingen in de gaten te houden. Bij een afschrijving waar u het niet mee eens bent, kunt u direct bezwaar maken bij de creditcard maatschappij.

Bron: Allianz Global Assistance