Mijn gegevens zijn toch niet interessant….!?

Cyberaanvallen blijken opnieuw de grootste bedreiging voor het internationale bedrijfsleven. Groter dan bijvoorbeeld brand, de energiecrisis of het personeelstekort. In Nederland maken we ons minder zorgen. Een veelgehoorde uitspraak: ‘mijn klantgegevens zijn toch niet interessant…!?’ Of dit een terechte uitspraak is, leest u hieronder.

Identiteitsfraude

Uw gegevens en die van uw klanten zijn super interessant voor andere geïnteresseerden met minder goede bedoelingen. Identiteiten en persoonsgegevens zijn big business. Op het dark web worden gestolen identiteiten aangeboden, verhandeld en verkocht voor duistere activiteiten. Of u nu ondernemer bent in het mkb of aan het roer staat van een multinational, een cyberaanval is een groot risico.

Wordt dit uw nieuwe identiteit?

  • Oplichter
  • Wanbetaler
  • Crimineel
  • Drugshandelaar
  • Geld witwasser
  • Hacker
  • Illegale arbeide

In het ergste geval, bij bijvoorbeeld identiteitsfraude, kan uw gestolen identiteit (of die van uw klant) zomaar belanden in het hiervoor genoemde lijstje. Daar krijgt u ontzettend veel last van.

Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat persoonsgegevens, vertrouwelijke gegevens, financiële gegevens en andere gevoelige gegevens, ook die van uw klanten, goed en adequaat beschermd zijn.

AVG

Daarnaast is sinds 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Het is voor organisaties en ondernemingen van belang om te voldoen aan deze verordening.

Privacygevoelige informatie moet goed beschermd zijn.

Beschermen van informatie

Het digitaal beschermen van dit soort informatie doet u over het algemeen door gebruik te maken van informatiebeveiligingsmaatregelen. Hierbij kunt u denken aan het gebruiken van toegangscontrole, het versleutelen van gegevens en uw systemen voorzien van antivirussoftware en mal- en ransomware software. Ook uw gedrag en die van uw medewerkers zijn van belang. Het is belangrijk dat iedereen aanvallen kan herkennen (phishing) en weet wat er gedaan moet worden in dergelijke situaties.

Verder is het van belang dat u uw systemen regelmatig toetst op effectiviteit van de genomen maatregelen en of u wellicht configuraties, software of andere zaken moet aanpassen om zo de geboden risico’s en dreigingen de juiste weerstand te bieden.

Conclusie: uw gegevens zijn absoluut interessant voor ‘derden’

Cyberverzekering

Hoe goed u uw gegevens ook beschermt, er blijft altijd een risico bestaan dat criminelen u toch weten te vinden. Een goede cyberverzekering helpt een onderneming zo snel weer mogelijk verder na een incident. Het zorgt onder andere voor het vergoeden van de geleden (eigen) bedrijfsschade en - in geval van aansprakelijkheid - de financiële schade van derden.

Vooral sectoren die werken met persoonsgegevens, geautomatiseerde processen of digitale dienstverlening zijn gevoelig voor cyberrisico’s. Daarnaast eisen steeds meer opdrachtgevers dat een leverancier een goede cyberbeveiliging én cyberverzekering heeft.

Hulp nodig?

Samen met onze partner Datect bieden we ondersteuning om uw (zakelijke) gegevens en systemen te beschermen én te beveiligen. Meer weten? 0523 – 28 27 26 of mail@vrieling.nl.