Nieuws

30-12-2013

Het belang van algemene voorwaarden

Wat als de klant uw factuur niet betaalt of niet tevreden is met het door u geleverde product of de dienst? Dan kunt u terugvallen op uw rechtsbijstandsverzekering. Belangrijk is dan wel dat u algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden heeft opgesteld én gedeponeerd!

Voorwaarden scheppen duidelijkheid en kunnen conflicten voorkomen. In voorwaarden staan diverse zaken voor klanten en opdrachtgevers duidelijk omschreven. Denk hierbij aan condities, geldigheid offerte, levertijd, garantie, betaaltermijnen, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en eigendomsvoorbehoud. Het gaat hier om wederzijdse verplichtingen, ook uw verplichtingen met betrekking tot levering staan hierin beschreven.

Het hebben van leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden is een belangrijk onderdeel van iedere ondernemer, dus ook voor een zzp’er! U moet uw voorwaarden vóór of tijdens het sluiten van een overeenkomst aan de klant verstrekken. En u mag geen onredelijke algemene voorwaarden opstellen.

Heeft u een zakelijke rechtsbijstandsverzekering? Dan heeft u recht op hulp bij o.a. geschillen met leveranciers van diensten, producten en materialen, en geschillen met uw opdrachtgevers. Maar heeft u geen voorwaarden opgesteld en gedeponeerd? En ook geen afspraken vastgelegd met deze partijen? Dan bestaat de kans dat de rechtsbijstand u niet kan helpen! U heeft immers geen enkele voorwaarden gesteld en u heeft vrijwel niets om op terug te kunnen vallen.

Meer weten over het opstellen van voorwaarden? Kijk dan op de website van de Kamer van Koophandel. Meer weten over uw rechtsbijstandsverzekering? Neem dan online contact op met uw adviseur of bel 0523 – 28 27 26. Onze vestigingen in Dedemsvaart of Hardenberg bezoeken mag natuurlijk ook!